geert groote

De Geert Groote blokken in Zwolle zijn vlak na de oorlog gebouwd. Deze architectuur typeren we ook wel als ‘wederopbouwarchitectuur’. Ze maken deel uit van een zogenaamd stempel (herhaling van hele blokken of gebouwen). Vanwege die relatie is een duidelijk visie nodig op de sloop-nieuwbouw van de Geert Groote blokken. Het moet een verhaal hebben hoe de nieuwbouw zich verhoudt tot de aanwezige stempel.

verbinding door kleurstelling
Foto over Beltman
Foto over Beltman

De verbinding met de stempel leggen we in de kleurstelling en in het gebruik van eerlijke en bestaande materialen. Met roodbruin metselwerk en beton geven we de stempel een nieuw leven. Eerlijke architectuur met een knipoog naar het verleden. Ieder gebouw heeft op die manier een eigen karakter gekregen. Zo past het binnen de stempel en verhoudt het zich tot de nieuwbouw.

Puur en eerlijk. Zo wilden we het vooral doen.
Daarom laten we alles zien. Elk element maakt onderdeel uit van het gebouw. Ook de wat mindere elementen, zoals de vluchttrappen en de fietsenstalling. Fietsen leunend tegen het pand is geen fraai gezicht. Er moet aansluiting zijn van de gebouwen op het openbare gebied. Door vooraf na te denken over de juiste balans tussen gebruiker en de omgeving voorkom je spijt achteraf.

het oude eren op een moderne manier

Een element wat niet meer na te maken is, is het dunne beton van vroeger. Om dit effect toch na te bootsen, zetten we de hekken van het balkon er juist voor en er gedeeltelijk op. In werkelijkheid is de balkonplaat hoog genoeg. Door hekken er deels voor te zetten, ontstaat een optisch effect. Zo maken we het onmogelijke mogelijk op een slimme manier. Bij deze opdracht is het met name een uitdaging geweest om het oude te eren op een moderne manier.

uitdaging van verbinding en verhouding

In een van de 2 gebouwen zit de portiekontsluiting inpandig. Dat heeft ons de ruimte gegeven om te spelen met de balkons. Sommige volgen de hoek van het gebouw, anderen eindigen daar. Hierin wisselen ze elkaar af. Het bijzondere aan het hekwerk van deze balkons is het V-patroon naast het optische effect van het beton. Een mooi eerbetoon aan de jaren 70.

Bij de Geert Groote blokken hebben we de balans gezocht in eenvoudige herhalingen. In de details vind je de herkenning naar die consistentie. Iedere element is bedacht om de verbinding met elkaar en het verleden te versterken. Het bijzondere is vooral dat je de balans zoekt tussen een stukje belangrijke geschiedenis en onze moderne tijd. Met respect voor de historie vertellen de Geert Groote blokken nu een nieuw verhaal.

balans in herhaling

    informatie

    locatie: Zwolle
    aannemer: Schutte Bouw & Ontwikkeling, Zwolle
    fotograaf: Dirk Verwoerd

    architect

    Koert Helmes Koert Helmes

    BMa team

    Hans van Leeuwen Hans van Leeuwen

    De opdracht voor het ontwerp vervangende nieuwbouw voor maisonnette flats aan de Geert Grootestraat in Zwolle is verkregen door een gewonnen selectie op basis van architectuurvisie.

    De nieuwe flats Geert Groote 3 en 4 bestaan uit 22 driekamerappartementen, verdeeld over zes woonlagen. Ze zijn gebouwd op de plek waar twee flatgebouwen zonder lift stonden. De 21 maisonnette woningen in deze flats waren niet meer aan te passen naar de huidige tijd. Daarom is besloten om ze te slopen en nieuwe appartementen met lift terug te bouwen.

    De Geert Groote blokken in Zwolle zijn vlak na de oorlog gebouwd. Deze architectuur typeren we ook wel als ‘wederopbouwarchitectuur’. Ze maken deel uit van een zogenaamd stempel (herhaling van hele blokken of gebouwen). Vanwege die relatie is een duidelijk visie nodig op de sloop-nieuwbouw van de Geert Groote blokken. Het moet een verhaal hebben hoe de nieuwbouw zich verhoudt tot de aanwezige stempel.

    Eigen karakter binnen de stempel
    De verbinding met de stempel leggen we in de kleurstelling en in het gebruik van eerlijke en bestaande materialen. Met roodbruin metselwerk en beton geven we de stempel een nieuw leven. Eerlijke architectuur met een knipoog naar het verleden. Ieder gebouw heeft op die manier een eigen karakter gekregen. Zo past het binnen de stempel en verhoudt het zich tot de nieuwbouw.
    Puur en eerlijk. Zo wilden we het vooral doen. Daarom laten we alles zien. Elk element maakt onderdeel uit van het gebouw. Ook de wat mindere elementen, zoals de vluchttrappen en de fietsenstalling. Fietsen leunend tegen het pand is geen fraai gezicht. Er moet aansluiting zijn van de gebouwen op het openbare gebied. Door vooraf na te denken over de juiste balans tussen gebruiker en de omgeving voorkom je spijt achteraf.

    Het oude eren op een moderne manier
    Een element wat niet meer na te maken is, is het dunne beton van vroeger. Om dit effect toch na te bootsen, zetten we de hekken van het balkon er juist voor en er gedeeltelijk op. In werkelijkheid is de balkonplaat hoog genoeg. Door hekken er deels voor te zetten, ontstaat een optisch effect. Zo maken we het onmogelijke, mogelijk op een slimme manier. Bij deze opdracht is het met name een uitdaging geweest om het oude te eren op een moderne manier.

    Uitdaging van verbinding en verhouding
    In een van de 2 gebouwen zit de portiekontsluiting inpandig. Dat heeft ons de ruimte gegeven om te spelen met de balkons. Sommige volgen de hoek van het gebouw, anderen eindigen daar. Hierin wisselen ze elkaar af. Het bijzondere aan het hekwerk van deze balkons is het V-patroon naast het optische effect van het beton. Een mooi eerbetoon aan de jaren 70.
    Bij de Geert Groote blokken hebben we de balans gezocht in eenvoudige herhalingen. In de details vind je de herkenning naar die consistentie. Iedere element is bedacht om de verbinding met elkaar en het verleden te versterken. Het bijzondere is vooral dat je de balans zoekt tussen een stukje belangrijke geschiedenis en onze moderne tijd. Met respect voor de historie vertellen de Geert Groote blokken nu een nieuw verhaal.

    volgende project
    watertorenpark volgende